Ο ναυτικός/θαλάσσιος Τουρισμός αποτελεί μια από τις δυναμικότερες μορφές του σύγχρονου τουρισμού. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο ναυτικός / θαλάσσιος τουρισμός εκπροσωπεί το 1/3 της θαλάσσιας οικονομίας της και σύμφωνα με τη «Στρατηγική της Ε.Ε.για τη Γαλάζια Ανάπτυξη», η εν λόγω βιομηχανία αναμένεται να αναπτυχθεί με ρυθμό 2-3% μέχρι το 2020.
Στη συγκεκριμένη μελέτη προσεγγίζεται αναλυτικά ο κλάδος του ναυτικού τουρισμού και ειδικότερα του yachting στην Ελλάδα και διεθνώς και διερευνώνται τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και οι δυνατότητες και προοπτικές ανάπτυξης του στη χώρα μας.
Στην Ευρώπη ο κλάδος έχει ξεκινήσει το 2014 να εμφανίζει ανοδικές τάσεις και η απασχόληση στις επιχειρήσεις ναυπήγησης, μηχανών, εξοπλισμού, και σχετικών υπηρεσιών ανέρχεται σε 199.660 άτομα.
Οι αιτίες της μη ικανοποιητικής ανάπτυξης και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος στην Ελλάδα συνοπτικά αποδίδονται:
- στην μη εφαρμογή μέχρι σήμερα σημαντικών ρυθμίσεων του Ν. 4256/14, όπως π.χ. το Ηλεκτρονικό Μητρώο σκαφών και η μη εφαρμογή από τους ναυλωτές ξένων σκαφών του άρθρου 3 το οποίο αναφέρει σε ποιες κατηγορίες σκαφών αναψυχής επιτρέπεται η εκτέλεση ναύλωσης σύμβασης στην οποία ο τόπος παράδοσης και επαναπαράδοσης βρίσκεται στην ελληνική επικράτεια.
- στην μη ενοποίηση των κανονισμών στην Μεσόγειο που αφορούν τις θαλάσσιες προστατευόμενες περιοχές, την ασφάλεια των σκαφών, καθώς και τις τελωνειακές και φορολογικές επιβαρύνσεις.
- στις έντονες προσπάθειες μέσω και της προσφοράς σημαντικών κινήτρων από τις γειτονικές χώρες για προσέλκυση σκαφών για μόνιμο ελλιμενισμό (δελεαστικά πακέτα προσφορών από τις γειτονικές μαρίνες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες).
- στην ελλιπή κατάρτιση του προσωπικού σε διάφορα μικρά και απομακρυσμένα τουριστικά λιμάνια με αποτέλεσμα την παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών.
- στη συνεχή μεταβολή του φορολογικού πλαισίου του κλάδου και στα νέα φορολογικά μέτρα με αποτέλεσμα πολλά σκάφη αναψυχής αλλοδαπών συμφερόντων να ναυλώνονται παράνομα.
Η παρούσα μελέτη δίνει κατευθύνσεις και προτάσεις ανάπτυξής του μέσα από τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων φορέων, όπως για παράδειγμα τα Υπουργεία Τουρισμού και Ναυτιλίας και οι φορείς του θαλάσσιου τουρισμού, όπως η Ένωση Μαρινών Ελλάδας, η ΕΠΕΣΤ, ο ΣΙΤΕΣΑΠ κ.α.