Η παρούσα μελέτη στοχεύει στην διαμόρφωση προτάσεων για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού στην Ελλάδα, με ταυτόχρονο προσδιορισμό «προϊόντων» πολιτιστικού τουρισμού και δυνητικών αγορών, καθώς και δυνατοτήτων αξιοποίησης των νέων χρηματοδοτικών μέσων του ΕΣΠΑ όπως είναι η ΟΧΕ (Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση).
Ο Πολιτιστικός τουρισμός αποτελεί για την Ελλάδα ένα αναξιοποίητο κεφάλαιο. Αν και η Ελλάδα διαθέτει ένα πολύ πλούσιο και πυκνό πολιτιστικό απόθεμα με ποικιλία και συνέχεια, που εκτείνεται σε βάθος πολλών αιώνων και είναι γνωστό σε παγκόσμιο επίπεδο, εν τούτοις, όπως αναφέρεται σε πολλές έγκυρες μελέτες, δεν κατέχει την θέση που του αντιστοιχεί στις “προϊοντικές” αγορές του ελληνικού τουρισμού.
Οι επενδύσεις που απαιτούνται για την ανάπτυξη του πολιτιστικού τουρισμού είναι:
- Σε υλικές υποδομές. Πολλές και διάσπαρτες αλλά χαμηλού κόστους όπως ελαφρές παρεμβάσεις στις πόλεις, στους αρχαιολογικούς χώρους, στα μουσεία, στην οδική σήμανση καθώς και στα υφιστάμενα καταλύματα ώστε να μπορούν να δεχτούν επισκέπτες και εκτός σεζόν.
- Σε άυλες δράσεις όπως εμπλουτισμός του υλικού που διατίθεται στο διαδίκτυο, εφαρμογή ποιοτικών προτύπων από τις επιχειρήσεις, ενέργειες προώθησης με αξιοποίηση του διαδικτύου και των κοινωνικών μέσων, κατάρτιση εργαζομένων και επιχειρηματιών, ανάπτυξη ψηφιακών εφαρμογών (apps) για έξυπνα κινητά και ταμπλέτες κλπ.
Σύμφωνα με τη μελέτη κάποιες δράσεις που μπορούν να αποδώσουν άμεσα καρπούς και να χρηματοδοτηθούν από τα ΠΕΠ του ΕΣΠΑ 2014-2020 είναι ενδεικτικά:
- η ανάρτηση και η συνεχής ενημέρωση στο διαδίκτυο ποιοτικών πληροφοριών και αφηγήσεων (storytelling) για τους χώρους και τις εκδηλώσεις πολιτισμού,
- η ανάρτηση και η συνεχής ενημέρωση στο διαδίκτυο ποιοτικών πληροφοριών από τον ιδιωτικό τομέα για όλες τις υπόλοιπες υπηρεσίες προς τους επισκέπτες – μεταφορές, εστίαση, εκδρομές, χώροι άθλησης, υπηρεσίες υποστήριξης,
- η βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχονται στους επισκέπτες στους δημόσιους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς,
- η βελτίωση της αισθητικής, της σήμανσης και της καθαριότητας στις πόλεις και στις προσβάσεις προς τους χώρους πολιτισμού,
η ποιοτική αναβάθμιση των προσφερόμενων υπηρεσιών στα καταλύματα χαμηλότερης κατηγορίας (από 3* και κάτω) και στους άλλους κρίκους της αλυσίδας αξίας του τουρισμού.